تبلیغات
شرکت زرین بافت کاشان

سایتها و وبلاگهای روستایی
  

دعای فرج

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

پیغام کوتاه

فقط کاربران عضو سايت ميتوانند پيغام کوتاه ارسال نمايند لطفا وارد سيستم شويد يا اينکه عضو شويد.

سنو - گناباد - خراسان رضوی

سایتها و وبلاگهای روستای سنو

شهرستان گناباد - استان خراسان رضوی 

http://seno.ir

http://seno.blogveb.com/

http://www.dehyarisenoo.ir/

http://www.seno.parsiblog.com/

 



«سنو»؛ ديار آسيابهاي آبي

 روستاي سنو از روستاهاي براكوه شهرستان گناباد مي باشد كه در عرض جغرافيايي 34 درجه و 18 دقيقه و طول جغرافيايي 58 درجه و 26 دقيقه قرار گرفته است.
اين روستا در غرب گناباد و در ارتفاع هزار و 445 متر از سطح دريا و در شرق رشته كوه بين فردوس و گناباد قرار دارد. فاصله آن از مركز شهرستان 25 كيلومتر مي باشد.
پيشينه تاريخي

آثار و بناهاي تاريخي به جا مانده از قديم و همچنين حكايتهاي تاريخي پيرامون اين روستا قدمت آن را به بيش از 1500 سال قبل مي رساند. آنچه كه در طول تاريخ اين روستا را متمايز از ساير نقاط تاريخي كشور كرده است آب فراوان و چشمه معروف آن مي باشد. حكايتهاي تاريخي پيرامون آب سنو دليل بر شهرت و اهميت آن در گذشته تا به امروز بوده است، به طوري كه وقتي طاهر آب شناس از اين منطقه عبور مي كرده است به همراهان گفته است، زودتر از اين جا برويم و او در جواب علت آن گفته است كه اگر گناباد خراب شود يا به وسيله باد خواهد بود يا با طغيان آب چشمه سنو.


وجه تسميه و سابقه تاريخي

«سنو» يك كلمه فارسي است كه تلفظ آن به كسر سين و ضم نون مي باشد. در اصل كلمه عربي بوده (صنو يا ثنو) كه به فارسي برگشته است.
عده اي معتقدند كه سه برادر به اين منطقه وارد شده و به خاطر آب زياد سكنا گزيده اند و آب به هدر رفته اي را كه تا نزديكي گناباد مي رفته، كم كم به كنترل درآورده و مصرف كرده اند و اين سه نفر چون هنگام ورود به اين محل سه عدد نان همراه داشته اند اين محل را سنو گفته اند.
آثار تاريخي


در روستاي سنو تاكنون 20 اثر تاريخي شناسايي شده است كه تنها هفت آسياب آبي سر آسياب سنو در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.


مهمترين آثار تاريخي موجود در روستا منازل تاريخي آن شامل منزل محمدحسن قهرماني، منزل قهرماني، ايوان منزل ميرزا احمدحسيني، برج تاريخي حصارده، قلعه سر آسياب، آب انبارها و حمام قديمي روستا مي باشد. مساجد اين روستا نيز داراي قدمت زياد و معماري منحصر به فردي بوده كه طي سالهاي گذشته تخريب گرديده است.


مراكز تفرجگاهي و جاذبه هاي گردشگري


قرارگيري روستا در پايكوههاي رشته كوه كمرزرد باعث شده است كه محيطي طبيعي بكر و دست نخورده بسيار زيبايي به وجود آيد، به طوري كه در جنوب غرب روستا منطقه خوش آب و هوايي به نام كيس آب وجود دارد كه علاوه بر اهالي روستاي سنو و روستاهاي همجوار، از شهر گناباد نيز جهت گذران اوقات فراغت به اين منطقه مراجعه مي نمايند.

 

 از ديگر مناطق تفريحي و ييلاقي سنو كه در دل خود چشمه هاي فراواني دارد مي توان از روستاي سر آسياب، دره نخو، تنگل سنو، سبقي و... نام برد.


بعضي از كارشناسان معتقدند، آب چشمه سنو از يك درياچه و غار درون كوههاي زرد سرچشمه مي گيرد. غار سنو چيزي شبيه به غار علي صدر همدان و شايد عظيم تر از آن باشد كه تاكنون مورد كاوش قرار نگرفته است. مساحت اين سفره آب زيرزميني 12 ميليون مترمربع است.
كار صنايع دستي در روستاي سنو بيشتر توسط زنان انجام مي گيرد كه كمك خوبي به اقتصاد خانوار مي كند. صنايع دستي در روستاي سنو شامل قاليبافي، پارچه بافي، پلاس بافي، دوخت لباسهاي سنتي و... بوده است كه امروزه تقريباً به فراموشي سپرده شده است.


آداب و رسوم


مردم روستاي سنو نيز از قديم رسوم مختلفي در نوروز، مراسم عروسي، محرم و... داشته اند كه البته امروزه بخش زيادي از آن به فراموشي سپرده شده است، اما آنچه در اين بين متمايز است آيينهاي مرتبط با چشمه سنو مي باشد كه به دليل قداست ويژه اي كه آب نزد ايرانيان و مسلمانان دارد، هنوز در بين مردم وجود دارد.هم اكنون هر ساله در ارديبهشت ماه مراسم بلغورپزان در محل چشمه سنو برگزار مي شود.


در اين مراسم آييني همه مردم روستا در محل چشمه سنو كه آرامگاه يكي از بزرگان روستا مي باشد با ذبح گوسفند و پختن بلغور و توزيع بين اهالي مراسم دعا و نيايش به خاطر اين نعمت بزرگ برگزار مي كنند.يكي ديگر از آيينها مراسم روشن نمودن چراغ عصا مي باشد. در اين مراسم افرادي كه نذر و نيازي دارند در محل عبور آب چشمه، جمع مي شوند و به تعداد نذرهايي كه دارند پنبه روشن مي كنند و محصولات خود مانند بادام، كشمش و... را به عنوان مشكل گشا در بين مردم پخش مي كنند.بازيهاي محلي نيز اهميت خاصي در بين مردم دارند و از مهمترين اين بازيها مي توان به گال بازي، كبدي، كلاه حصوبك، قلعه بازي و... نام برد.

گیاهان دارویی منطقه

شبدر : از عصاره آن سرمه تهیه میشود زخمهای چشم و سفیدک چشم را درمان میکند اشتها آور است

ارزن : آرد ارزن با روغن بواسیر را درمان میکند دانه آن فشار خون را تنظیم میکند

زعفران: خنده آور ، محرک قوای جنسی ، قاعده اور و ضد تشنج است

نان کلاغ : بصورت دم کرده مصرف میشود و در مداوای سرفه ، اسهال خونی ، درمان یبوست ، رفع امراض جلدی و معالجه کورک و دمل استفاده میشود.

شاهتره : اشتها آور است تصفیه کننده خون است تب بر است و بیماریهای جلدی را مداوا میکند.

بو ما دران : برای درمان رماتیسم به صورت جوشانده و دم کرده ان برای اعصاب مفید است .

سبنج : این گیاه ضد کرم ، قاعده اور و خواب اور است و دانه آن به مقدار کمی سمی میباشد

سماق: زخمهای دهان و دندان درد را مداوا میکند

سیاه دانه : ضد کرم و باد آور است و شیر مادر را زیاد میکند

اویشن : اشتها آور است و برای سرگیجه و پادرد خوب است .

سپکنگور : این گیاه ملـــین میباشد .

خرفه : در سرفه و سینه درد مورد استفاده واقع میشود

خار سه پایه : جوشانده آن برای درد شکم خوب است .

خوردونه : برای رفع ترش مفید میباشد .

شیرین بیان : تقویت کننده معده واثنا عشر است

تاج خروس : این گیاه سرد و ارام بخش است و هوش را زیاد میکند

کلپوره : به صورت جوشانده برای سردرد مفید و تب بر و صفرا بر است و استخوان درد ناشی از سرما خوردگی را مداوا میکند .

خار شتر : از این گیاه ماده ای به نام ترنجبین تهیه میکنند که ارام بخش و خلط اور است و درد های سینه را مداوا میکند

مخلصه : جوشانده ان برای اعصاب مفید است

ملنگو : این گیاه سرد و برای زکام و تهیه شربت مورد استفاده قرار میگیرد

دانارگ : برای سنگ کلیه مفید است

چرخه : از عصاره و صمغ ان ماده ای بنام انزروت بدست می اید که با روغن مخلوط شده و برای درمان درد بصورت مالیدن در محل درد استفاده میشود

خاکشیر : این گیاه تب بر ، دافع کرم و در اسهال های  ساده مورد استفاده قرار میگیرد

 

عقايد سنتي

1_ زن باردار اگر به قند سوره يوسف رابخواند و بخورد بچه اش زيبا خواهد بود .

2_ اگر زن حامله به مرده شسته نشده نگاه کند بچه اش چشم شورخواهد بود .

3_ اگر زن حامله هنگام ماه گرفتگی به بدنش دست بزند همان قسمت بدن بچه سياه می شود.

4_ اگر زن حامله سيب و گلابی بخورد بچه اش زيبا خواهد شد .

5_ شب به آينه نگاه نکنيد رنگتان زرد مي شود .

6_ روزوفات ائمه لباس نو به تن نکنيد .

7_ چهارشنبه به عيادت بيمار نرويد .

8_ اگرزن حامله چيزی راکه دوست دارد نخورد چشم بچه اش سبز می شود .

9_ پشت سر مسافر جارو نکنيد .

10 _ در 13 روز اول ماه صفر مسافرت نرويد .

11_ وقتي برای اولين بار ماه نو نگاه می کنيد نگاهتان رابه سبزه بياندازيد و صلوات بفرستيد .

12_ صبح شنبه پول خرج نکنيد .

13_ اول ماه شعبان هر جا باشيد بايد در نيمه ماه هم همانجا باشيد .

14_ باغبان از اولين محصول درختی که کاشته نبايد بخورد و بايد به مومن بدهد تا برکت کند .

15_ اگر هنگام تصميمگيری عطسه کنيد نشانه صبر است و بايد مدتی صبر کنيد .

16_ وقتی برای مسافرت يا انجام کاری حرکت کرديد نبايد بر گرديد چون اتفاق بدی می افتد .

17_ زنی که زايمان کرده تا مدتي بايد غذاهای چرب و روغن حيوانی بخورد تا تقويت شود .

18_ زنی که زايمان کرده تا 3 روز نبايد آب بخورد .

19_ زن حامله اگر شيروزرده تخم مرغ خام و عسل بخورد تقويت کننده است .

20_ نوزاد را بايد قنداق کنند تا پاهايش  صاف شود و ضمنا راحت بخوابد .

نان غدیری :

 

یکی از سنت های خوبی که در روستای سنواز قدیم الایام وجود دارد  نان غدیری است . این نان ها از طرف مالکان زمین های وقفی  که مخصوص روز عید غدیر در نظر گرفته شده است بین مردم روستا توزیع می شود   . واقفان این زمین ها که از نسل های گذشته ما بوده اند با ژرفای عمیق فکری که داشته اند و با توجه به این نکته که ثواب کار خیر برای شادی مردم اهمیت ویژه ای دارد دست به این کار ابتکاری زده اند و در زمان هایی که هیچ وسیله ارتباطی نبوده و یک نان به قیمت یک جان بوده است  مردم را از این روز فرخنده اگاه می کرده و لبخندی بر لبان انها می نشانده اند  .آیا چنین کاری در نسل جدید انجام می شود ؟ آیا اهمیت عید غدیر و سایر اعیاد مذهبی برای نسل جدید تعریف شده ، است؟ آیا می دانید که زمانی که یک زمین در سنو وقف می شده است بهای آن زمین با زمین های مهم تجاری شهرهای بزرگ برابری می کرده است؟.

 

جشن سیزده فروردین ماه روزبسیارمبارک وفرخنده است

 

.ایرانیان چون درمورداین روزاگاهی کمتری دارند آن روزرانحس می دانندوبرای بیرون کردن نحسی ازخانه وکاشانه خودکنارجویبارهاوسبزه هامی روند.وبه شادی می پردازندیکی ازآداب روزسیزده بدرگره زدن سبزه ازجمله رسومی بودکه تقریباتمام زنان ودختران به خصوص دختران دم بخت وخانه مانده رادربرمی گرفت .وبه این شکل انجام می شدکه بایددوساقه سبزه رابه هم گره بزنندونیت بکنندتاحاجتشان رواشود.به همین دلیل دراولین فرصت به میان سبزه هارفته تادوساقه آنرادردست می گرفتندوباخواندن اشعاری نیت خودرابر زبان می آوردنددرابتدا واجب بودبگویند(سبزی توازمن  زردی من ازتو)وبعدمناسب باحاجت خوداشعاری رازمزمه میکردندکه مشهورترین آنهااین بود(سیزده بدر-سال دگر-خونه شوور-بچه بغل )خلاصه باهرگره نیتی کرده وبزرگترین دلهره آنهااین بودکه مباداساقه نازک سبزه پاره شودوحاجتشان روانشود

 

 واقفین

در گذشته عده ای از بزرگان املاک ویا اشجار ....را جهت تلاوت سی جزء قرآن مجید وقف نموده تا وارثین آن مرحوم یا مرحومه از درآمد آن اعیان یا اشجار به سی نفر از قاریان محترم قرآن که هر کدام جزئی از قرآن را تلاوت مینمودند افطار دهند واین کار تا زمان حال نیز ادامه دارد ولی با کمی تفاوت .میگویند در قدیم قاریانی که سی جزء قرآن مجید را قبول می کردند یک الی دو ساعت قبل از افطار گرد هم می آمدند وبصورت گروهی یا انفرادی قرآن را تلاوت مینمودند وسپس روزه خود را افطار می کردند ولی اکنون تلاوت قرآن در منازل انجام می شود . سفره ها در قدیم بسیار ساده ،دوراز تجملات وبی ریا می بود ولی الان متاسفانه از آن واقفی که این عمل خدا پسندانه راانجام دهد که اعیان یا اشجاری را وقف نماید دیگر خبری نیست دوم اینکه تعداد قاریان قرآن بدلیل مهاجرت ویا مرحوم شدن قاریان پیر کم شده است ومجریان ختم سی جزء جهت توزیع سی جزء با مشکل روبرو می باشند وتعداد اندکی از جزء های قرآن تلاوت می شود .سوم اینکه بخاطر خشکسالی های چند سال اخیر ودرآمد کم واز همه مهمتر رنگین شدن سفره ها تامین هزینه از محل موقوفات جوابگو نبوده ومجریان این امر خیر، خود نیز هزینه مینمایند. انشاء ا... که این سنت خداپسندانه ادامه داشته باشد و واقفین بیشتری به این سمت وسو کشیده شوند.

 

همه اینها نشان می دهد که اهمیت این روزها برای گذشتگان ما  بیشتر بوده و آنها قلبی به وسعت دریا داشته و ما در این زمینه عقب افتاده ائیم !. 

 

مراسم عزاداري و سوگواري

هنگامي که فردي را دار فاني وداع مي گويد و به سراي باقي مي شتابد مراسم خاصي از جمله غسل ، کفن ، و مراسم تعزيه و سوگواري برايش ترتيب داده مي شود که با بسياري از مراسم مرسوم در خراسان و ايران شباهت دارد . پس از پايان مراسم تدفين تشييع کنندگان به محل مسکوني ميت مي آيند و صاحبان عزا را تسليت مي گويند و پس از مرگ براي ميت چندين مجلس سوگواري در مسجد شهر يا آبادي ترتيب مي دهند و خويشان و دوستان ميت به مجلس سوگواري آمده با خواندن سوره فاتحه الکتاب براي روح مرده طلب مغفرت مي کنند و با گفتن جملاتي نظير تسليت عرض مي کنم خداوند رحمت کند و ... به بازماندگان وي سر سلامتي مي دهند

غذاهای محلی سنو

جوشپره: مقداري آرد را خمير مي كنند وو به قسمت هاي مساوي تقسيم مي كنند و هر قسمت را با تير آش يا همان چوبه پهن مي كنند و خمير پهن شده را در اندازه چهار سانتي متري كمتر يا بيشتر برش مي دهند و بعد از باري كه قبلااز عدس پخته يا ماش ، كنو، سبزي (ريحان يا جعفري )وبو مادران يا ترخ، ،مجوك وخشخاش وفلفل و گاهي گوشت چرخ شده آماده كرده اند در وسط رشته پهن برش خورده          مي گذارند و دو لبه خمير را روي هم مي گذارند و مي بندند و هر قسمت بار گذاشته شده را مي برند و آن هارا در ديگ آب جوش مي ريزند تا بپزد بعد از چند دقيقه مي پزد و آن را با چولي(كفگير سله اي پهن كه از چوب بافته شده)  مي كشند و در بشقاب مي گذارندروي آن را قروت و نعنا و روغن مي ريزند تا هم تزيين شود و هم خوشمزه تر شود اي غذا بسيار خوشمزه و مقوي است و با هر ذايقه اي سازگار است.                                                                                          

شروا:آبي كه جوشپره را با آن پخته اند بيرون نمي ريزند بلكه بعد خوردن جوشپره آز آن به عنوان يك نوشابه مقوي، خوشمزه و هاضم استفاده مي كنند اين  نوشيدني شروانام دارد

چندشيريني نوروزي

كُلُمبه زنجبيلي :آرد را با روغن ومقداري زنجبيل و شكر و زعفران خمير مي كنند و مدتي مي گذارند تا ور بيايد و بعد خمير رازواله مي كنند  و با چوبه پهن مي كنند و با وسيله اي به نام پسكي منقش مي سازند و بعد با قالب هاي گرد يا لوزي يا با سر استكان مي برند و آن را مدتي زير شال خميري مي گذارند تا سفت شود و بعد با سوزن چند سوراخ مي كنند تاهنگام پختن باد نكند و بعد روي آن را با سفيده ي  تخم مرغ لعاب ميدهند و آن را به تنور مي برند و مي پزند بعد از پختن آن را با زعفران خال  مي زنند تا تزيين شود. كلمبه شيريني خوشمزه اي است كه تا مدت زيادي مي توان آن را نگهداري كرد و دير فاسد مي شود .

رو واكرده:خمير رو واكرده مانند كلمبه تهيه مي شود ولي شكر ندارد و قالب آن بزرگ تر است و آن را نازك تر درست مي كنند بعد از آنكه از تنور بيرون آمد آن ها را دو تادوتا مي چينند و در بين هر دو تايي مقداري از حلواي مخصوصي كه از شيره ي انگور عسكري و مغز گردو و كنجد و زعفران به دست آمده قرار مي دهند و آن ها را به هم مي چسپانند. و روي آن ها را با آب زعفران خال مي زنند تا قشنگ شود.

 

قطاب: مقداري آرد را با نمك و زردچوبه و روغن حيواني يا نباتي خمير مي كنند و بعد از آن كه خمير برامد آن به قسمت هاي كوچكي تقسيم مي كنند و با چوبه پهن مي كنند و روي آن را با باري كه قبلا آماده كرده اند پر مي كنند اين  بار از مقداري عدس يا ماش چرخ شده و و ادويه جات ديگر از جمله فلفل تشكيل شده بعد دو لاي خمير پهن شده را روي بار مي اندازند كه در اين صورت به شكل نيم ماه در مي آيد ودور آن را به شكل مار پيچ مي بندند كه محكم و زيبا شود مدتي آن را زير شال مي گذارند و بعد با سوزن چند سوراخ مي كنند تاهنگام پختن باد نكند بعد آن را به تنور مي برند و مي پزند و بين شكل يك خوراكي بسيار خوشمزه به دست مي آيد بعضي از اين نوع شيريني به صورت گرد هم درست مي شود .

 

لچكي: خمير آماده شده مانند قطاب است كه آن را به شكل سه گوش مي برند و وسط آن را با سبزي پخته بلقس پر مي كنند و مي بندند و آن را به تنور مي برند تابپزد

شیره ی انگور : نوعی شیره بسیار شیرین و مقوی که از انگور ساخته می شود که هم انواع غذاها از آن ساخته می شود و هم برای مداوای بیماری ها خوب است با این غذای می توان از انواع بیماری های گلودرد سرما خوردگی ضعف بدن و خیلی امراض دیگر جلوگیری کرد وخواص دیگر آن پوشیده است.چند غذا که از این شیره تهیه می شود و درست کردن آن آسان است:

چنگلی : نوعی غذای سنتی سنو است که از شیره ی انگور درست می شود مقدار ی شیره را گرم می کنند و به آن روغن اضافه می کنند و با مقداری نان که ریزه شده مخلط می کنند و می خورند گاهی به آن خشخاش هم اضافه می کنند که چنگلی خشخاش نامیده می شود و غذایی بسیا مقوی و خوشمزه است.

تخمرغ شیره : مقداری شیره انگور را با روغن گرم می کنند و و وقتی داغ شد به میزان مقدار شیره در آن یک یا چند تخم مرغ می شکنند وقتی تخممرغ ها کمی سفت شد ای غذا را با نان میل می نمایند.

طرز ساخت شیره ی انگور:در قدیم کار گاه های شیره پزی زیاد بود  وبه روش سنتی آن را تهیه می کردند به این ترتیب: مقدار ی انگور را شست وشو می دهند و آب آن رادر حوضچه ای به نام چِرُغ می گیرند و آب آن را در دیگ کمی گرم می کنند و برای اینکه نا خالصی های آن گرفته شود مقداری خاک مخصوص شیره به آن می زنند(این خاک از معدن مخصوصی کوه کیسو تهیه می شود) تا وقتی خاک ته نشین شود آب انگور خاک زده را در صافی های پارچه ای نازک می ریزند تا اگر خاکی باقی مانده گرفته شود در این موقع آب انگور بسیار زلال و شفاف می شود، آب صاف شده را دوباره در دیگ می ریزند و آن را می جوشانند تا وقتی که آب انگور غلیظ شود وبه رنگ قرمز یا  عسلی  در آید بیش از حد نباید غلیظ شود چون می سوزد و مزه می گیرد و کمتر هم نباید بجوشد چون زود فاسد می شودو آبکی می شود. آن گاه شیر ه را در ظرفی می ریزند تا سرد شود وبعد از سرد شدن آن را در ظرف های سفالی یا پلاستیکی یا شیشه ای می ریزند و در محل سردی نگهداری می کنند .

سایتها و وبلاگهای روستای سنو شهرستان گناباد استان خراسان رضوی

ارسال شده در مورخه : ، -78 فروردين ماه ، -621 توسط admin2  چاپ مطلب

مرتبط با موضوع :

 سايت روستاي احمدآباد جرقويه / اصفهان  [، -78 فروردين ماه ، -621]
 روستای سه چشمه / جیرفت / کرمان  [، -78 فروردين ماه ، -621]
 روستای بیچند / نهبندان / خراسان جنوبی  [، -78 فروردين ماه ، -621]
 روستای تپه سلام / مشهد مقدس / خراسان رضوی  [، -78 فروردين ماه ، -621]
 روستای میرهاشم / تفت / یزد  [، -78 فروردين ماه ، -621]
 روستای لاطران / سرعين / اردبیل  [، -78 فروردين ماه ، -621]
 گنزق - سرعين - اردبیل  [، -78 فروردين ماه ، -621]
 روستای شایق / سرعين / اردبیل  [، -78 فروردين ماه ، -621]
 الوارس - سرعين - اردبیل  [، -78 فروردين ماه ، -621]
 گندشمین - اردبیل - اردبیل  [، -78 فروردين ماه ، -621]

نام شما: [ کاربر جدید ]

عنوان:
 
نظر:


:) ;) |) :- :( :0 :# *) ^) +)) :} |(( @: (:) :? :**

کد امنيتي : kiw76num
تايپ کد امنيتي : [ بازگشت ]

سنویی (امتیاز : 0)
توسط ميهمان در مورخه : ، -78 فروردين ماه ، -621
منزل قهرمانی (منزل سید غلامرضا حسینی سنو)


[ ارسال جوابیه ]

امتیاز دهی به مطلب
امتیاز متوسط : 4.95
تعداد آراء: 20


لطفا رای مورد نظرتان را در مورد این مطلب ارائه نمائید :

عالی
خیلی خوب
خوب
متوسط
بد

اشتراک گذاري مطلب
فروشگاه فرش احمدی
تهران هاست
 تبلیغات در سایت روستاهای  ایران