روستاهای ایران: تالار گفتمان

روستاهاي ايران :: نمايش موضوعات - هوجقان و تاریخ معاصر آن/ مرند

هوجقان و تاریخ معاصر آن/ مرند

 

ارسال موضوع جديد  پاسخ به اين موضوع   ارسال تشکر 

   روستاهاي ايران صفحه اول انجمن -> اقوام آذربايجان شرقي

نمايش موضوع قبلي :: نمايش موضوع بعدي  
نويسنده پيغام

musaaskari
کاربر ویژه

وضعيت: آفلاين
27 تير ماه ، 1390
تعداد ارسالها: 6429
امتياز: 1929860
تشکر کرده: 1
تشکر شده 48 بار در 46 پست


ارسالارسال شده در: يكشنبه، 20 مهر ماه ، 1393 16:15:44    موضوع مطلب: هوجقان و تاریخ معاصر آن/ مرند پاسخ همراه با اعلان

هوجقان و نگاهی به تاریخ معاصر آن

کلیات

هوجقان یکی از روستاهای شهرستان مرند در استان آذربایجان شرقی است. هدف نگارنده از نوشتن این تحقیق، بیشتر به خاطر نقش برجسته اجتماعی، فرهنگی ، اقتصادی و تاریخی این روستا در شهرستان مرند و هم چنین نقش تاثیرگذار خوانین آن در تاریخ معاصر آذربایجان و ایران می باشد. از طرفی چون نگارنده اصالتاً از اهالی آن روستا می باشد، بنابراین ، این امر همت را مضاعف نمود تا سعی شود در صورت امکان تحقیقی جامع، در این موضوع گردآوری گردد. مهمترین سؤالات مطرح شده در طی این تحقیق عبارت بودند از اینکه وجه تسمیه هوجقان چیست؟ و نقش خوانین آن در تاریخ معاصر این روستا و مرند چه بود؟ که به دنبال پاسخیابی به این سؤالات در طی این تحقیق سؤالات فرعی دیگری نیز بوجود آمد . مثل علت به وجود آمدن هوجقان درمحل فعلی ، چگونگی قدرت یافتن خوانین ، علت همراهی آنان با قوای استبداد و سپس تغییر موضع آنها و اینکه چه کارهای مهمی این خوانین در سطح شهرستان مرند انجام داده اند؟ و پایان کار آنها چگونه بود؟

البته فرضیه ای که در طی این تحقیق در مورد وجه تسمیه هوجقان باید به آن اشاره شود این است که نام هوجقان ممکن است از ترکیب دو کلمه ی «هوجا» و « قان» یا « کان» به معنی محل استاد و فرهنگ باشد. همچنین آنچه باید در مورد نقش خوانین در تاريخ معاصر مرند بايد به آن اشاره نمود، اين است كه ممكن است به علت اينكه اين خوانين، نماینده « سرورالسلطنه » همسر مظفرالدین شاه در 11 روستای مهم و اقتصادی مرند بودند و عامل حکومتی محسوب می شدند ، در حوادث مشروطیت درکنار قوای استبداد قرار گرفتند و دلیل تغییر موضعشان بعدها به نفع مشروطیت شاید کشته شدن حاج علی خان به همراه شجاع نظام (حاکم مرند) بوده باشد.

البته آنچه که باید ذکر شود این است که در مورد هوجقان و تاریخ معاصر آن قبلاً هیچ تحقیقی صورت نگرفته است. بنابراین نگارنده در طی این تحقیق بجز چندین کتاب که جسته و گریخته اشاراتی به نام هوجقان و نقش خوانین آن در جریان مشروطیت و بعد از آن ، و کارهای عمرانی حاج موسی خان داشتند به چیز دیگری دسترسی نداشت که این کتابها عبارتند از تاریخ مشروطه ی احمد کسروی ،قیام آذربایجان و ستارخان حاج اسماعیل امیر خیزي ، کتاب مرند شهر نوح پیامبرِ فیروز یاوری و همچنین کتاب بسیار ارزشمند آقای میرهدایت سید مرندی با عنوان « نگاهی به تاریخ مرند»، که البته کتاب اخیر بیش از سایر کتابها در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت . این تحقیق بیشتر بصورت میدانی و مصاحبه با اهالی روستا و سالمندان و بازماندگان خوانین هوجقان انجام گرفته که البته در نوشتن این تحقیق سعی گردیده درمورد اتفاقات تاریخی به نکاتی که همه مصاحبه شوندگان در آن اتفاق نظر داشتند اشاره شود . که البته جا دارد از حسن همکاری تمامی عزیزانی که در طول این تحقیق با نگارنده همکاری داشتند تشکر و قدردانی گردد.

این تحقیق شامل یک چکیده و پنج فصل و یک قسمت مربوط به نتیجه است که فصل اول مربوط به کلیات است و فصل دوم در مورد جغرافیای انسانی ، فرهنگی و اقتصادی و تاریخی هوجقان می باشد. فصل سوم در مورد برآمدن و قدرت یافتن خوانین و اقدامات آنها ، فصل چهارم در مورد پایان کار حاج علی خان و تغییر موضع حاج موسی خان و مبارزات او و فصل پنجم در مورد کارهای خیر خواهانه حاج موسی خان و پایان کار او می باشد.البته لازم به یادآوری می باشد که به علت گذشت نزدیک یکصد سال از پایان کار خوانین و نبودن مدارک و اسناد کافی از آن دوره و هم چنین درمورد خود هوجقان ، این تحقیق دارای ضعفها و نواقصی است که امید است به دیده اغماض به نواقص این حقیر نگریسته شود.















فصل دو:







جغرافیای انسانی، فرهنگی، اقتصادی و تاریخی هوجقان



















جغرافياي هوجقان

شهرستان مرند از شهرستان های استان آذربایجان شرقی، از نظر موقعیت جغرافیایی بین طول شرقی و عرض شمالی قرار دارد. جمعیت شهرستان براساس آمار سال 1383، 236152 نفر می باشد1. روستای هوجقان (هةجه وان) در 4 کیلومتری شمال شرقی مرند در جنوب رودخانه زیلبیر قرار دارد و بنا به آمار مرکز بهداشت روستا2، جمعیت هوجقان در سال 1389، 585 خانوار و 1996 نفر می باشد.که نسبت به آمار سال 1375 که جمعیت روستا 2307 نفر بود، 311 نفر کاهش جمعیت مشاهده می شود که از علل اصلی آن کاهش زاد و ولد و مهاجرت به شهرهای بزرگ می باشد. جمعیت روستا میان سال بوده و درصد باسوادی مردم 85% می باشد.



پيشينه تاريخي هوجقان

گرداگرد روستا پر از باغات انبوه سیب ، زردآلو و آلبالو می باشد که هنگام وارد شدن به روستا جنگل های شمال در ذهن تداعی می شود. بنا به گفته اهالی3 سی، چهل سال پیش نزدیک 25 قنات و چشمه( گولدورن، ماحمید سولطان، علی خندان، خانم کهریزی، خان کهریزی، حاج علی عباس، حاج آغام علی، بالاسو، قوم کهریزی، خرمن چایی، گؤزه باشی،چيمن اوستو، تزه کهریز، هیمّت آباد و ...) در سطح این روستا جاری بودند که تمامی آنها در طی سی سال اخیر به علت استفاده از چاه های عمیق خشک شده اند که تنها آثار تعداد معدودی از کوره های زیر زمینی قنات ها که گاه به 3 الی 4 کیلومتر می رسد، باقی مانده است.بنا به گفته اهالی جای اصلی روستا در قسمت شرقی روستای فعلی قرار داشت که در اثر زلزله شدیدی که روی داده به محل فعلی منتقل شده است که با توجه به این که حادث شدن زلزله در اذهان مردم هنوز باقی مانده، می توان تاریخ این زمین زلزله را با زلزله بزرگتبریز و مرند در ژانویه1780 (1 محرم 1194 ه.ق) مطابقت داد که البته آثار قبرستان هایی در آن حوالی هنوز باقی

1- سيد مرندي، مير هدايت، نگاهي به تاريخ مرند، تبريز، احساس،1387،چ اول، ج 1، ص ص 22ـ21.

2- مصاحبه با مجيد ابراهيم پور (كارمند مركز بهداشت روستا)، 20/08/89.

3- مصاحبه با عبدالحسين قنبرزاده و ابراهيم جباري، 27/08/89.

مانده است. لازم به ذکر است مجسمه هایی به شکل قوچ تا چندین سال قبل در این قبرستان ها وجود داشت که اخیرا به غارت رفته اند. البته باید اشاره نمود که وجود تپه های باستانی «جوانگرلر» در جنوب شرقی و تپه های «درینگه» در شمال شرقی هوجقان و ساحل جنوبی رودخانه زیلبیر که اخیراً توسط غارتگران میراث فرهنگی در اثر بی توجهی مسئولین امر حفاری هایی در آنها صورت گرفته، همگی گواه بر پیشینه ی تاریخی این منطقه می باشد.

اقتصاد هوجقان

حرفه اصلی ساکنان روستا از زمان های دور بافت پارچه ویژه ای به نام «بِز» بوده که به آغ بئز (بئز سفید) معروف بوده است که بعد ها مدل های دیگری بنام مدل چیتی و باغلاما (چیل) نیز در روستا بافته شده است ولی از چهل، پنجاه سال پیش به بعد با آمدن پارچه های جدید دیگر صنعت بز بافی در روستا از بین رفت 1و جای خود را به بافت انواع فتیله، کمربند اسلحه و غیره داد و در سال های اخیر بافت لوازم مورد نیاز مبل از جمله نوار زیر مبل، ثرمه، نوار ثرمه و ریش در سطح روستا رونق دارد که در کنار آنها چندین کارخانه بزرگ نخ تابی نیز مشغول فعالیت می باشند. در کنار بافندگی که حرفه 70 الی 80 درصد مردم روستا می باشد. کارهای دیگری نظیر باغداری، کشاورزی و تا حدودی دامداری به علت وجود آب و چاههای عمیق فراوان در اطراف روستا از رونق خاصی برخوردار می باشد. البته صنایع دیگری مثل نجاری و کابینت سازی نیز در روستا وجود دارد. که بنا به آمار دقیق مرکز بهداشت 2 روستا ، تعداد 292 کارگاه صنعتی در روستا وجود دارد. که 493 نفر در این کارگاه ها مشغول فعالیت می باشند.








1_ مصاحبه با ابراهيم جباري، 27/08/89.

2- مصاحبه با مجيد ابراهيم پور، 20/08/89.



وجه تسمیه هوجقان

اسماعيل امير خيزي در كتاب قيام آذربايجان و ستارخان مي نويسد : «هجوان مخفف هوجقان، و آن دهي است در چهار كيلومتري شمال مرند»1. بنا به نظر آقای میر هدایت سید مرندی نویسنده کتاب نگاهی به تاریخ مرند، در زبان ارمنی کلمه «ایجه وان» وجود دارد. که معنی فرودگاه (اتراق گاه) را می دهد. نظریه دوم و اصلی ایشان نیز این است که پسوند «وان» به معنی جایگاه و محل بر روی بسیاری از شهرها و روستا های آذربایجان وجود دارد. مثل شیروان ، نخجوان، وان، کندوان، سیوان که ممکن است هئجه وان به معنی محل قوم هئجه باشد. 2 اما به نظر آقای حاج سلیمان هوجقانی نوه حاجی موسی خان معروف، کلمه هوجه همان خوجا يا استاد در زبان ترکی به علاوه پسوند کان یا قان به مفهوم محل اساتید و فرهنگ می باشد3. البته به نظر میرسد نظريه آقای هوجقانی به واقعیت نزدیکتر است. زیرا ما پسوند های کان یا قان و وان را بر روی اسامی بسیاری از شهرها و روستا های آذربایجان که بسیاری از آن ها در طول تاریخ هیچگاه تحت تسلط قوم ارمنی نبوده اند، داریم. هم چنین با توجه به ترک بودن اقوام منطقه و وجود اقوام التصاقی زبان از پیش از 3500 سال پیش در منطقه مثل اورارتورها ، با توجه به کتیبه های موجود از آن ها در منطقه ورزقان در نزدیکی مرند، می توان با اطمینان گفت: کلمه هوجه همان معنی استاد را دارد و در هیچ یک از زبان های موجود در پیرامون این منطقه کلمه هوجه معنی خاص دیگری ندارد.












1- اميرخيزي، اسماعيل، قيام آذرباجان و ستارخان، تهران، نگاه، 1379، چ اول ص 97.

2- سيد مرندي، مير هدايت، ج1، ص 152.

3- مصاحبه با سليمان هوجقاني، 12/08/89.







فصل 3 :





برآمدن خوانین و اقدامات آنها





































حاج تقي (پدر خوانين)



در دوره حکومت محمد شاه و ناصرالدین شاه قاجار فرد خیّری بنام حاج تقی در هوجقان زندگی می کرد. او روزی گندم های خود را جهت آرد کردن به روستای اردکلو برده بود که در آن جا می بیند مردان اردکلو با نظر بد به زنان هوجقانی که جهت آرد کردن گندم به آن جا آمده بودند نگاه می کنند. او از این وضعیت متاثر شده و تصمیم می گیرد آسیابی به همت خودش (آرا دیيرمان) در هوجقان بسازد که دیگر اهالی روستا به اردکلو نروند. هم چنین به همت خود او قنات گولدورن در بالا دست آسیاب احداث می گردد. 1

برآمدن خوانين

حاج تقی دو پسر داشت بنام های علی و موسی. در آن دوره هوجقان یکی از 11 روستایی بود که توسط نماینده ی «خانم» (سرور السلطنه) مادر ناصرالدین میرزا و یکی از همسران مظفرالدین شاه اداره می شد. روزی در اثر اختلافی که بین نماینده و علی و موسی پیش می آید، نماینده بدست علی و موسی کشته می شوند. موسی به زنوز فرار می کند ولی علی به تهران رفته و پیش سرور السلطنه در دربار می رود و خودش را معرفی و از او طلب بخشودگی می کند «خانم» که از جسارت علی خوشش آمده بود او را می بخشد و شالی برگردن او می اندازد و علی و موسی را به خانی ملقب می کند و چون به علت ضعف نماینده قبلی هیچ عایدی در خور توجهی به او فرستاده نمی شد، از آن ها می خواهد که نمایندگی این 11 روستا را بر عهده بگیرند. «خانم» بعد از دادن نمایندگی 11 روستا به علی خان و موسی خان خود نیز در روستای اردکلو ساکن می شود که این 11 روستا (خانم کندلری) عبارت بودند از : بناب، جواش، اردکلو، هوجقان، گه وه نو، نووه دی، دره نووه دی، کوروانا، قره تپه، اوستداغی و ده دیوان. 2








1- مصاحبه با عبدالحسين قنبرزاده 28/08/89.

2 - مصاحبه با ابراهيم جباري 27/08/89.



اقدامات خوانين

علی خان و موسی خان بعد از قبول نمایندگی به هوجقان آمده و به دور منطقه وسیعی در قسمت غربی روستا حصاری می کشند و تمامی تشکیلات خود را در آن منطقه مستقر می کنند.

کم کم کارشان بالا می گیرد و هر روز به قدرت و ثروتشان افزوده می گردد. افزایش قدرت خان ها مصادف بود با به توپ بسته شدن مجلس شورای ملی و قیام مسلحانه مردم تبریز به رهبری ستارخان و یارانش بر علیه استبداد محمد علی شاه. در این زمان شجاع نظام حاکم مرند بود و به دستور محمد علی شاه مامور سرکوب مشروطه طلبان تبریز که شورشی نامیده می شدند می شود و چون علی خان و موسی خان نیز عاملان حکومتی در منطقه بودند در معیت شجاع نظام وارد درگیری های تبریز می شوند چنان که احمد کسروی در قسمتی از کتاب تاریخ مشروطه ایران می نویسد:

«شب شنبه (هفدهم مرداد 10 رجب) آرامش بود و بامدادان همه سرکردگان از رحیم خان و شجاع نظام و علی خان و حاجی موسی خان هجوانی و ضرغام و نصراله خان توپچی و دیگران، پیروان خود را آماده گردانیدند.» 1
































1- كسروي، احمد، تاريخ مشروطه ايران، تهران، نگاه، 1385، ص 736.





فصل 4 :



پایان کار علی خان و تغییر موضع حاجی موسی خان و مبارزات او

























پايان كار علي خان

بعد از شکست استبداد در تبریز، سپاهیان مرند به مرند بر می گردند و چون این شهر در مسیر راه روسیه و عثمانی به تبریز قرار داشت، شجاع نظام دستور می گیرد که مسیر راه آذوقه و اسلحه را ببندد چون بسیج یک لشگر و اعزام آن به مرند برای از بین بردن شجاع نظام و باز کردن راه «جلفا- مرند» از عهده تبریزی ها بر نمی آمد، لذا با نقشه حیدر عمو اوغلو و همکاری میرزا اسماعیل نوبری، بمبی تهیه و پس از مهر و موم کردن آن توسط مهری که از روی مهر یکی از دوستان شجاع نظام (سیف السادات سرخائی) ساخته شده بود، به مرند فرستاده می شود. بسته توسط حاجی میرزا محمود خان رئیس پست مرند به منزل شجاع نظام آورده می شود1 در آن موقع سران مرند از جمله علی خان نیز در خانه شجاع نظام بودند، که شجاع لشکر پسر شجاع نظام به دستور پدرش بسته را باز می کند که انفجاری روی می دهد و در این حادثه شجاع نظام ، پسرش و علی خان کشته می شوند. کسروی در کتاب تاریخ مشروطه ایران می نویسند:«علی خان زخم هایی برداشته بود و چون او را به خانه اش در هوجقان می برند، پس از یک شبانه روز می میرد»2






















1- سيد مرندي، مير هدايت، ص 273.

2- كسروي، احمد، ص 82.

تغيير موضوع حاج موسي خان و مبارزات او

بعد از مرگ شجاع نظام، حاجی موسی خان با ستارخان روابط حسنه ای ایجاد می کند و نسبت به تحکیم موقعیت حکومت مشروطه از نظر نیروی انسانی و مالی کمک های شایانی می نماید.در مرند پسر شجاع نظام راه را بسته بود و یک دسته از سواران «ارشد» با سر کرده ای نزد وی بودند، انجمن ایالتی تبریز، عطاء السلطنه نامی را از تبریز به مرند می فرستد و با همکاری حاجی موسی خان و آن سر کرده ی امیر ارشد، که تحریک شده بود، دست به دست هم داده با شجاع نظام دوم به جنگ بر می خیزند. 1 بعد از فرار پسر شجاع نظام از مرند، حاجی موسی خان قدرت بلا منازع در مرند می شود و به اتفاق امیر ارشد از طرفی انجمن و حکومت مشروطه مسئول دفع شورش و غارتگری ارامنه در مناطق شمال غربی کشور می شود.























ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. سيد مرندي، مير هدايت، ص 280.





فصل 5:





کارهای خیرخواهانه حاجی موسی خان و پایان کار او































کارهای خیرخواهانه حاجی موسی خان

حاجی موسی خان فرد بسیار خیر و نیکوکاری بود. در سال قحطی[1] (پنج تومن) که حدود سال 1295 ه.ش می باشد، او بزرگان مرند را به مسجد بازار دعوت می کند و از آنان می خواهد که هر کدام به سهم خود کمکی کنند تا مردم از گرسنگی نمیرند ولی کسی قدم جلو نمی گذارد و او خود مجبور می شود به تنهایی و به هزینه شخصی خودش سه عدد نانوایی در سطح شهر مرند احداث کند. او گندم را از شهرهای همجوار و به ویژه خوی تهیه می کرد و به کمک سه آسیابی که در هوجقان داشت آن ها را آرد می کرد. او برگه هایی به مردم مرند داده بود که هر خانواده روزانه سهمی به رایگان از این نانوایی ها سنگک دریافت می کرد. از اقدامات بسیار مهم حاجی موسی خان ساخت نخستین مدرسه در شهرستان مرند در روستا های هوجقان در سال 1275 ه.ش بود که در آن حروف الفبا و علوم قرآنی توسط اساتیدی از نخجوان و مرند تدریس می شد که از جمله آن اساتید می توان به آقای حاج شیخ سعید از اهالی دیزج مرند اشاره نمود2. او هم چنین مدرسه ای در مرند بنا می کند و هزینه آن را نیز به کمک آقایان مکافات و جلیلی از خیرین مرند تقبل می نماید. او هم چنین حمام بسیار زیبایی در زمان محمد علی شاه در هوجقان بنا کرد که دارای معماری با آجر به سبک دوره قاجاری بود که تا بیست الی بیست و پنج سال قبل هنوز پابرجا بود. ولی در اثر بی توجهی اهالی، سقف و قسمت های بیرونی بنا از بین رفته است. از دیگر اقدامات حاجی موسی خان ساخت حمام یالدور مرند و ساخت حسنیه و مسجد جامع در مرند و روستای هوجقان بود. هم چنین دو قنات علی خندان و تازه کهریز به وسیله او در هوجقان احداث گردید. همچنین به گفته ی اهالی هوجقان ، هر سال از اول محرم تا آخر صفر دیگ هاي پر از غذای او در اختیار مردم فقیر هوجقان و روستاهای اطراف بود3.آقای فیروز یاوری نويسنده کتاب مرند شهر نوح پیامبر در قسمتی از کتاب خود می نویسد. «بدون شک یکی از مردان بنام و خیّر مرند را می توان حاجی موسی خان هوجقانی دانست. این مرد خیّر نخستین بار املاک خود را جهت عمران و ایجاد مدرسه و باشگاه برای مردم تخصیص و عایدات حاصله از آن را نیز به مصرف امور خیّریه و ایجاد حسنیه اختصاص داد. هوجقانی نخستین کسی بود که در قریه هوجقان و مرند به هزینه شخصی خود نخستین مدرسه را بنا کرد و بدین ترتیب نام خود را در ردیف فرهنگ دوستان کشور ثبت و ضبط کرد.» 4











































1- در اين سال قيمت هر باتمان (10 كيلوگرم) گندم به پنج تومان رسيد.

2- مصاحبه با شكرالله جوادي، 5/9/89.

3- مصاحبه با سليمان هوجقاني 12/8/89.

4-ياوري، فيروز، مرند شهر نوح پيامبر، كرج، سازمان مطبوعاتي ناشر، 1350،ص67.









پایان کارحاجی موسی خان

قبل از پیوستن امیر ارشد به نیروهای مرند او منطقه ی ارسباران را در اختیار داشت و چندین مرحله جهت چپاولگری با سواران خود به منطقه مرند حمله کرده بود حاجی موسی خان در مراحل اولیه با آنان وارد مذاکره شده، نیاز های آذوقه آن ها را برآورده و روانه دیارشان کرده بود. در مرحله بعدی که سواران امیر ارشد به مرند حمله کردند سواران حاجی موسی خان شکست سختی به آنان می دهند و آنان مجبور می شوند به سمت قره داغ عقب نشینی کنند. بعد از پیوستن امیر ارشد به حکومت مشروطه او به اتفاق حاجی موسی خان از طرف حکومت مشروطه مامور سرکوب شورش ارامنه در شمال غرب کشور می شوند، که در این جنگ ها حاجی موسی خان دلاوری های بسیاری از خود نشان می دهد. هم چنین روحیه خیر خواهی و انسان دوستانه او شامل حال مردم این نواحی، حتی نواحی مرزی تحت سلطه حکومت عثمانی که آنان نیز از دست ارامنه در امان نبودند می شود. چنان که یکی از اهالی روستای هوجقان روایت می کرد1 که او در سال 1339 ه.ش در تهران در مسافرخانه ای با دو نفر فرد مسن از اهالی ترکیه آشنا می شود. و صحبتی که بین آن ها می شود آن ها اشاره می کنند که خود آن ها كه در آن دوره در اثر هجوم ارامنه دچار قحطی و گرسنگی بودند از حاجی موسی خان کمک های غذایی از جمله آرد و گندم دریافت کرده اند.

امیر ارشد دشمنی دیرینه ای با حاجی موسی خان داشت. هم چنین رشادت های او در جنگ با ارامنه مورد حسد امیر ارشد قرار می گیرد. و موقعی که هر دو جهت جنگ با ارامنه به مناطق جنگی می رفتند در منطقه گونئی (شبستر کنونی)، امیر ارشد شخصاً از پشت سر حاجی موسی خان را هدف گلوله قرار می دهد و او را می کشد. او به قرآن سوگند یاد می کند که او را غیر عمد کشته است ولی یاران حاجی موسی خان يك سال بعد در همان محل انتقام فرمانده خودشان را از او می گیرند و او را می کشند. 2





1- مصاحبه با سليمان هوجقاني، 12/8/89.

2- خلاصه مصاحبه با تمام مصاحبه شوندگان.





مطلب پایانی:

در پایان باید اشاره کرد که با توجه به قرار گرفتن هوجقان در کنار رودخانه زیلبیر و وجود زمین های بسیار حاصلخیز و آب فراوان، این روستا از مناطق تمدن ساز منطقه می باشد که وجود تپه های باستانی بسیار وسیع در قسمت جنوب شرقی و شمال شرقی روستا دلالت بر این امر دارد که امید است کاوش های باستان شناسی وسیعی در این مناطق صورت گیرد. هم چنین وجود شخصیت های برجسته از این روستا در تاریخ معاصر مرند و آذربایجان همگی بیانگر این واقعیت است که این روستا دارای پتانسیل بسیار بالای تاریخی، فرهنگی و انساني ویژه ای می باشد. که امید است مورد توجه و عنایت مسئولین محترم استانی و کشوری قرار گیرد.

































































حاج موسي هوجقاني





























يادي از فرهنگ قديم و بزرگ زادگان محصل آن روز مرند1



1- ياوري، فيروز ، ص 67.



منابع و مآخذ:

1- امیر خیزی، اسماعیل ، قیام آذربایجان و ستارخان ، نگاه، چ اول، تهران، 1379.

2- سید مرندی، میر هدایت ، نگاهی به تاریخ مرند ، احساس ،ج 1، چ اول ، تبريز، 1387.

3- کسروی ، احمد ، تاریخ مشروطه ایران، نگاه،تهران، 1385.

4- یاوری، فیروز ، مرند شهر نوح پیامبر، سازمان مطبوعاتی ناشر، كرج، 1350.

اسامی مصاحبه شوندگان:

1- ابراهيم پور، مجيد، 20/8/89.

2- جباری، ابراهیم، 28/8/89.

3- جوادی، شکرالله، 5/9/89.

4- قنبرزاده، عبدالحسین، 27/8/89.

5- هوجقانی، سلیمان ،12/8/89.

منبع:
تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند.
عضويت در سايت / ورود به سايت

بازگشت به بالا

رويت مشخصات كاربر ارسال پيغام شخصي ارسال ايميل بازديد از سايت ارسال كننده مطلب
تشکرهاي ثبت شده از ايجاد کننده تاپيک :
 
تمامي مطالب ارسال شده:   
ارسال موضوع جديد   پاسخ به اين موضوع   ارسال تشکر

   روستاهاي ايران صفحه اول انجمن -> اقوام آذربايجان شرقي

زمان پيشفرض سايت: ساعت گرينويچ + 3.5 ساعت
صفحه 1 از 1
  
نام کاربري:      کلمه عبور:     

~ يا ~
عضويت در سايت

  


 


Powered by phpBB © 2001, 2008 phpBB Group
كه مازندران شهر ما ياد باد
فروشگاه فرش احمدی
تهران هاست
 تبلیغات در سایت روستاهای  ایران