روستاهای ایران: تالار گفتمان

روستاهاي ايران :: نمايش موضوعات - عيدقربان در خانقاه سفلی - نمين

عيدقربان در خانقاه سفلی - نمين

 

ارسال موضوع جديد  پاسخ به اين موضوع   ارسال تشکر 

   روستاهاي ايران صفحه اول انجمن -> مناسبتهاي مذهبي اردبيل

نمايش موضوع قبلي :: نمايش موضوع بعدي  
نويسنده پيغام

musaaskari
کاربر ویژه

وضعيت: آفلاين
27 تير ماه ، 1390
تعداد ارسالها: 6429
امتياز: 1933470
تشکر کرده: 1
تشکر شده 48 بار در 46 پست


ارسالارسال شده در: شنبه، 19 فروردين ماه ، 1391 20:19:49    موضوع مطلب: عيدقربان در خانقاه سفلی - نمين پاسخ همراه با اعلان

مراسم عيدقربان در خانقاه سفلی - نمين

از قديم‌الايام مردم خانقاه سفلی قبل از فرا رسيدن ماه ذی‌الحجه دستجاتی را به صورت گروهی تشکيل مي دادند که هر دسته از چندين خانوار تشکيل مي شد و يکي از معتمدين گروه اسامی شرکت کننده را فهرست‌وار می نوشت و تعداد سهام «پای» هر کس را در جلوليست مربوطه مشخص می نمود. البته تعداد سهام خانواده های پرجمعيت غالباً بيشتر از يک سهم «پای» منظور مي شد. بزرگان هر دسته باتوجه به مقدار سهم افراد، گاوی را برای قربانی کردن خريداری می نمودند تا در روز دهم ماه ذی الحجه که در ميان مسلمانان جهان به عيدقربان «عيداضحی» معروف است قربانی کنند.

در هنگام صبح روز عيدقربان هرگروه با شور و شوق ملکوتی در محل تعيين شده حاضر مي شدند و با مراسم مخصوص، قربانی را در جلو يکی از دکاکين ذبح مي کردند و در همان محل گوشت قربانی را براساس ليست تنظيمی بين شرکا تقسيم می نمودند و هرکس سهم «پای» خود را با حال و هوای بسيار جالبی به خانه می آوردند. بايد دانست که معمولاً ذبح قربانی در جلو دکانها انجام مي گرفت تا تقسيم و تعيين مقدار سهام وسيله تراز و امکان پذير باشد. حضور بزرگان خانواده ها در بامداد عيدقربان به صورت دستجات مختلف محلی و با در دست داشتن ظروف مسی و روئی که با شادی و شعف فراوانی به همراه داشت بسيار ديدنی و خاطره انگيز می نمود. کدبانوی خانه از اين گوشت قربانی به دختران و خواهران و عمه های مرد خانه که در خانه بخت زندگی مي کردند و يا برای خود زندگی مستقلی داشتند، به عنوان قربانی فرستاده مي شد. مردان و زنان روستای خانقاه سفلی به ديدار يکديگر می رفتند و اين عيد بزرگ مسلمين را به همديگر تبريک و تهنيت می گفتند. در روز نهم ماه ذی الحجه به دخترانی که نامزد بودند از طرف خانواده داماد «قوچ» برسم قربانی فرستاده مي شد که باشکوه بسيار جالب همراه بود ، به گردن «قوچ» پارچه «خلعت» قرمز رنگی می بستند و از شاخهای حيوان آئينه آويزان مي کردند. اين آئين ديرينه و سنت مردم روستا از سال 1350 در اثر تحولات و دگرگوني ها و ازدياد خانواده ها و بهبود وضع معيشتی عده ای از مردم خانقاه سفلی تغيير کرد و تعداد دستجات و گروه ها کاهش يافت و به جای سهم «پای» برادران و خانواده های پرجمعيت به تنهائی گوسفندی را بدين منظور تهيه مي کردند و در روز عيد قربانی می نمودند و عده ای نيز از مردم روستا که درآمد ناچيزی داشتند از قصابي های محل به نيت قربانی، گوشت خريداری مي کردند تا جائی که در سال 1386 اين دستجات و شرکا به صورت گروهی جهت ادای مراسم عيد قربان به طور کلی از فهرست آداب و رسوم روستای خانقاه سفلی حذف گرديد و اکنون هر خانواده با توجه به امکانات مالی به طور مستقل عمل مي کنند و اغلب خريد گوشت قربانی را از قصابي ها مقرون به صرفه مي دانند.

يکی از سنن پسنديده مردم خانقاه سفلی در اين عيد بزرگ ازبين بردن کدورت ها و پاک کردن کينه ها بود که با ميان جيگری بزرگان ايل و طوايف انجام مي گرفت و قبل از فرا رسيدن عيدقربان در ميان مردم روستا صلح و صفا برقرار مي شد. به طوري که در جلد اول کتاب تاريخ خانقاه سفلی به طور خلاصه بيان گرديده است، قبيله گل محمدلو برخلاف ساير قبايل ساکن در اين روستا به جای شب دهم ماه ذی الحجه شب يازدهم اين ماه را عيد مي گيرند. منطق بزرگان اين قبيله براين پايه استوار است که چون از جانب خداوند بر حضرت ابراهيم خليل فرمان رسيد تا پسرش اسماعيل را در صحرای (منی) قربانی کند، روح بشريت رنجور گشت و انسان های موحد نگران اين امر شدند که همه ساله در اين آزمايش عظيم الهی تعداد زيادی از فرزندان به دست پدران حاجی خويش به قربانگاه خواهند رفت و در راه خدا قربانی خواهند شد. بنابراين وجدان انسان‌ها در اضطراب بود تا اينکه در روز موعود، حضرت ابراهيم فرزند خود اسماعيل را به قربانگاه برد تا فرمان پروردگار خويش را به جای آورد و در آن لحظه حساس از جانب خدا فرمان رسيد که به جای اسماعيل گوسفندی «قوچ» را که از عالم غيب فرستاده شده بود قربانی کند.

لذا با اين دستور الهی روح بشريت از اين نگرانی آزاد گرديد و چون در روز دهم ذی الحجه اين مهم اتفاق افتاد براساس اين فرمان قبيله گل محمدلو شب يازدهم ماه را جشن مي گيرند و در روستای آرپا تپه نيز در ميان سلسله بيگ ها اين گونه رايج است. بيان اين نکته خالی از لطف نيست که در ميان بعضی از اديان و ملل دنيا روايت است که حضرت ابراهيم خليل پسر خود اسحاق را به قربانگاه برده است.

منبع:
تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند.
عضويت در سايت / ورود به سايت

بازگشت به بالا

رويت مشخصات كاربر ارسال پيغام شخصي ارسال ايميل بازديد از سايت ارسال كننده مطلب
تشکرهاي ثبت شده از ايجاد کننده تاپيک :
 
تمامي مطالب ارسال شده:   
ارسال موضوع جديد   پاسخ به اين موضوع   ارسال تشکر

   روستاهاي ايران صفحه اول انجمن -> مناسبتهاي مذهبي اردبيل

زمان پيشفرض سايت: ساعت گرينويچ + 3.5 ساعت
صفحه 1 از 1
  
نام کاربري:      کلمه عبور:     

~ يا ~
عضويت در سايت

  


 


Powered by phpBB © 2001, 2008 phpBB Group
فروشگاه فرش احمدی
تهران هاست
 تبلیغات در سایت روستاهای  ایران